Forum www.dragonipiotrkowa.fora.pl Strona Główna


www.dragonipiotrkowa.fora.pl
Szermierka historyczna Piotrków - Forum
Odpowiedz do tematu
Regulamin IX turnieju szermierczego u dragonów 25.02.2012
Schirru
Administrator
Administrator


Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrkow Trybunalski

Poniżej będzie zamieszczony regulamin turnieju z potencjalnymi zmianami oraz będę odpowiadał na pytania związane z zasadami. W tej chwili nie będę zamieszczał pełnych zasad ponieważ jeszcze nad nimi pracuję. Chodzi o to żeby były w miarę jak najprostsze i dawały jak najwięcej realizmu w walce.

Wstępnie mogę powiedzieć że wszystkie turnieje oprócz rapierowego będą toczyć się do dwóch trafień, a ich zasady są oparte na tych stworzonych przez SSP Akademia Broni, GSH Lorica i SF Aramis.

Wyjściową bronią turniejową będzie ta dostarczona przez organizatora, natomiast jeśli uczestniczy danego pojedynku będą dysponować innym kompatybilnym sprzętem, obydwaj zgodzą się z niego używać i będzie on spełniał warunki bezpieczeństwa to nie widzę przeszkód żeby z niego korzystać.

Poniżej zamieszczam przy nazwie turnieju odpowiednią do niego wyjściową broń i warianty opcjonalne.

Turnieje:
Mieczowy - Rudis sparingowy (feder)
Szablowy - palcat (szabla husarska, huttonówka lub kompatybilne)
Szpadowy - floret (szpada dworska, sportowa, szpady firmy hanwei lub kompatybilne)
Rapier - rapier i lewak treningowy (rapier i lewak sieczno-kolny)

Więcej informacji już wkrótce.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Schirru dnia Śro 0:14, 15 Lut 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Schirru
Administrator
Administrator


Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrkow Trybunalski

Założenia turnieju.

Turniej ma na celu promowanie szermierki historycznej jako sposobu aktywnego spędzania wolnego czasu i integrowanie różnych grup szermierczych, oraz umożliwienie osobom zajmującym się walką bronią białą porównanie swoich umiejętności w realiach zbliżonych do bojowej walki pojedynkowej.

Przepisy turnieju mają przede wszystkim.
a) Zapewnić bezpieczeństwo uczestników.
b) Wprowadzić proste zasady prowadzenia i rozstrzygania walk
c) Stworzyć największy możliwy realizm walki.

Ogólne ustalenia.

a) Turniej szermierczy jest spotkaniem towarzyskim i obowiązują w nim zasady honoru i uczciwości.
b) Wszyscy uczestnicy Turnieju biorą w nim udział z własnej woli i są świadomi podejmowanego ryzyka.
c) Podczas trwania Turnieju panuje całkowita abstynencja alkoholowa, pod groźbą dyskwalifikacji.
d) Każdy z uczestników Turnieju ma obowiązek zapoznać się z jego przepisami oraz dostarczyć podpisane oświadczenie
e) Uiścić wpisowe - w wysokości 20zł przy zgłoszeniu przed 22 lutego, 30zł przy zgłoszeniu w późniejszym terminie do dnia turnieju włącznie.
f) Każdy uczestnik musi bezwzględnie dostosowywać się do wskazówek i instrukcji prowadzącego turniej.

Ogólny przebieg turnieju.

Turniej składa się z czterech dyscyplin: miecza, szabli, szpady i rapiera z lewakiem

1) W każdym pojedynku bierze udział tylko dwóch uczestników
2) Każdy turniej składa się z dwóch tur – eliminacyjnej i finałowej.

a) Tura eliminacyjna będzie prowadzona sposobem ligowym.
- Uczestnicy będą dzieleni na grupy i będą toczyć walki każdy z każdym.
- Walki będą prowadzone do dwóch trafień, a zawodnicy, którzy uzyskają największą ilość punktów w każdej grupie przechodzą do tury finałowej.
- Ilość zawodników którzy będą mogli przejść do fazy finałowej będzie uzależniona od ilości uczestników – z tym, że zakłada się że liczba zawodników wchodzących do fazy finałowej powinna być parzysta.
- Przewidywana ilość grup i liczba zawodników którzy będą mogli opuścić grupę będzie ogłoszona po zakończeniu przyjmowania zgłoszeń tzn. do 22 lutego i będzie mogła ulec pewnym zmianom.

b) Tura finałowa będzie odbywała się systemem pucharowym.
- Zawodnicy będą w toku losowania podzieleni na pary i będą toczyć pojedynki do dwóch trafień.
- Przegrany w takim pojedynku odpada z turnieju.
- Zwycięzca każdego pojedynku uzyskuje prawo do walki w kolejnej rundzie.
- Zwycięzcy pierwszej rundy pojedynków finałowych będą brali udział w kolejnym losowaniu mającym na celu podzielić ich na kolejne pary. Dany proces będzie powtarzany aż zostanie tylko dwóch uczestników.
- Jeśli w wyniku losowania w którejś z rund zawodnik pozostanie bez pary, przechodzi on automatycznie do kolejnej rundy, z tym, że w kolejnej rundzie jest on obowiązkowo pierwszym losującym sobie przeciwnika.
- Uczestnik który wygra wszystkie swoje pojedynki oraz zwycięży w ostatnim pojedynku zostaje jednocześnie zwycięzcą danego turnieju.

ZASADY TURNIEJU

I. Zasady prowadzenia pojedynków.

1) Każdy pojedynek rozpoczyna się wejściem zawodników na pole walki i zatrzymaniem się w przeciwstawnych narożnikach.

2) Sędzia lub sędziowie liniowi sprawdzają wyposażenie zawodników i ich przygotowanie do walki tzn. zabezpieczenie broni, dobór i stan ochraniaczy do danej dyscypliny. (W wypadku braku odpowiednich ochraniaczy lub broni nie spełniającej standardów bezpieczeństwa sędziowie mają prawo nie dopuścić do walki i nakazać uzupełnienie sprzętu ochronnego lub wymianę broni)

3) Po wygłoszeniu formuły „nie ma kopania, rzucania bronią, ani łapania głowni przeciwnika, po salucie liczy się każde trafienie, przerywacie na komendę stop” przeciwnicy oddają sobie salut i przyjmują postawę bojową a następnie na pytanie sędziego „Gotowi?” głośno odpowiadają „Gotów!” i na znak sędziego zaczynają walkę.

4) Walka toczy się do momentu:
a) uzyskania trafienia przez jednego lub obu zawodników.
b) gdy trafiony sam przyzna się do otrzymanego trafienia, a trafiający to potwierdzi,
c) dojścia do zwarcia, w którym nie można określić strony trafionej lub trafiającej,
d) pojawienia się sytuacji, która może być przyczyną zagrożenia zdrowia walczących lub osób przebywających w pobliżu.
e) W uzasadnionych przypadkach walka może być przerwana przez sędziów komendą „STOP” lub na prośbę zawodnika (poprzez głośny okrzyk „STOP” i opuszczenie broni) w wypadku pojawienia się zagrożenie dla zdrowia zawodników związane np. ze złamaniem klingi, kontuzją lub problemem z ochraniaczem (W wypadku nieuzasadnionego przerywania walki przez zawodnika może on zostać ukarany przez sędziów utratą punktu – liczonym jak otrzymanie trafienia)

5) Po rozsądzeniu czy zaszło trafienie i przyznaniu punktu walka jest wznawiana i tak do uzyskania przez jednego z zawodników dwóch trafień Szczegółowe zasady dotyczące trafień daną bronią znajdują się w sekcji „Trafienia”.

6) Rozbrojenie nie jest uznawane jako trafienie, oraz nie powoduje przerwania walki. Do zaliczenia trafienia konieczne jest prawidłowe trafienie wykonane nawet na bezbronnego przeciwnika. Zawodnik którego przeciwnik został rozbrojony nie ma obowiązku pozwolić przeciwnikowi uzupełnić swojego uzbrojenia.
7) Nie ma ograniczeń czasowych dotyczących trwania pojedynku, ale w wypadku umyślnego unikania walki lub przedłużającej się pasywności jednego lub przeciwników sędziowie mają prawo ukarać ich punktami karnymi (liczonymi jako uzyskanie trafienia)

8 ) Pojedynki odbywają się na polu walki w kształcie kwadratu 7x7m

9) Wyjście zawodnika obydwoma stopami postawionymi poza polem walki uznaje się za otrzymanie przez niego trafienia

10) Po zakończeniu walki i ogłoszeniu wyniku zawodnicy mogą oddać sobie salut lub uścisnąć dłonie i opuszczają pole walki.

II. Zasady przyznawania punktów w walce.

Każda walka toczy się do dwóch trafień ale w fazie eliminacyjnej niekoniecznie każde trafienie oznacza uzyskania punktu.

1) Faza eliminacyjna
a) W fazie eliminacyjnej za każde czyste (nieobopólne) trafienie zawodnik otrzymuje jeden punkt, który jest zapisywany w jego karcie.
b) Wszystkie punkty uzyskane w kolejnych walkach w fazie eliminacyjnej są podliczane gdy wszyscy zawodnicy w danej grupie przeprowadzili swoje pojedynki.
c) Ilość punktów porównywana z wynikami pozostałych zawodników i określa czy zawodnik uzyskał odpowiednią ilość punktów aby opuścić grupę.
d) W wypadku uzyskania pierwszego obopólnego trafienia obydwaj zawodnicy otrzymują po zero punktów.
e) W wypadku kolejnego obopólnego trafienia obydwaj zawodnicy otrzymują minus jeden punkt.

Potencjalne wyniki walk to 2:0, 2:1, 1:1 (po jednym czystym trafieniu dla każdego zawodnika i jednym obopólnym), 1:0 (po jednym obopólnym trafieniu i jednym trafieniu „czystym”) i -1:-1 (po dwóch kolejnych trafieniach obopólnych)

2) W fazie finałowej nie ma przyznawania punktów, liczą się jedynie trafienia.
a) Zawodnik który pierwszy uzyska dwa trafienia przechodzi do kolejnej rundy.
b) W wypadku trafienia obopólnego obydwaj zawodnicy mają przyznawane po jednym trafieniu.
c) W wypadku uzyskania dwóch kolejnych obopólnych trafień obydwaj zawodnicy są uznawani za wyeliminowanych i wypadają z turnieju.
d) W wypadku gdy przy wyniku 1:1 uzyskanym przez „czyste” trafienia (najpierw przez jednego zawodnika potem przez drugiego) następuje trafienie obopólne wykorzystywana jest zasada „pierwszej krwi” tzn. wygrywa zawodnik który pierwszy uzyskał czyste trafienie.
e) W walce finałowej jeśli nastąpią dwa kolejne trafienia obopólne, wyjątkowo będzie można przeprowadzić kolejne starcie. Zawodnik który uzyska czyste trafienie zostaje zwycięzcą. Jeśli nastąpi trzecie obopólne trafienie, zwycięzca będzie wyłoniony poprzez rzut monetą.

III. Trafienia.

Zasady ogólne
a) W pojedynkach panuje zasada „primum vivere” – po pierwsze przeżyć.
b) Polem trafienia jest całe ciało.
c) W turnieju szablowym i mieczowym uznawane są zarówno trafienia zadane poprzez cięcie i pchnięcie.
d) W turnieju szpadowym i rapierowym uznawane są jedynie trafienia zadane poprzez pchnięcie (również lewakiem)

Wyjątki od zasad
a) W turnieju rapierowym, jeśli obydwaj zawodnicy zgadzają się na używanie rapierów sieczno-kolnych (organizator nie zapewnia tego rodzaju sprzętu) uznawane będą trafienia cięciem. Niezależnie od typu posiadanego rapiera i lewaka trafienia lewakiem są uznawane jedynie w wypadku pchnięć.
b) W wypadku korzystania z broni ciężkiej (repliki szabli bojowych, federy) za zgodą obydwu zawodników sędziowie mogą wykluczyć z walki natarcia poprzez pchnięcie, lub zabronić natarć na nogi.

1. Cięcia.
a) Polem trafienia jest całe ciało przeciwnika.
b) Za trafienie uznaje się cięcie, które znamionuje krojenie.
c) Uznaje się trafienia zadane prawdziwym i fałszywym ostrzem (piórem)
d) Uderzenia płazem, trafienia oprawą, otarcia o ubranie i cięcia spadające po zasłonie, które nie wskazują, że miałyby jakąkolwiek siłę mogącą zranić człowieka – nie są liczone.

2. Pchnięcia.

a) Polem trafienia jest całe ciało.
b) Liczone jest jedynie osadzone pchnięcie (czyli takie, które wskazuje że przy zupełnie sztywnej i ostrej klindze broń wniknęła by wewnątrz ciała zawodnika).
c) Za trafienie pchnięciem jest uznawane wejście na broń przeciwnika, który postawił swoją broń w pozycji linii – o ile następuje osadzenie.
d) W wypadku szpady, oraz rapiera kolnego (przy utracie lewaka) dozwolone jest zbijanie pchnięcia otwartą dłonią, z tym, że osadzone pchnięcie w dłoń podczas próby zbicia jest liczone jako pełnoprawne trafienie.
e) Pchnięcia nieosadzone, lub osadzone na wystającej części ubrania wystającej poza obrys ciała (nie dotyczy ochraniaczy) nie są punktowane.

3. Obopólne trafienia
a) Za trafienie obopólne uznaje się takie w którym jednocześnie obydwaj przeciwnicy zadają sobie celne trafienia w tym samym momencie.
b) Za obopólne trafienie uznawane jest także takie, kiedy cios w odpowiedzi spada na zawodnika który zadał swojemu przeciwnikowi celne trafienie. Cios, który spadł w odpowiedzi musi być bezpośrednim działaniem.
c) Trafienie obopólne nie będzie liczone, jeśli po otrzymaniu trafienia zawodnik wykona odpowiedź z krokiem, wypadem, zwodem lub zejściem.
d) Jeśli któreś z powyższych działań zostało już rozpoczęte w momencie trafienia i w jego wyniku nastąpiło trafienie w odpowiedzi - trafienie uznaje się za obopólne.

Powyższe zasady mają na celu, wykluczenie z walk prób lekkomyślnych (niemal samobójczych) ataków które mają na celu szybkie trafienie przeciwnika bez troski o własny los. Każdy zawodnik musi mieć świadomość że po swoim celnym ataku może zostać trafiony w odpowiedzi przez (potencjalnie padającego) przeciwnika.

4. Utrata punktu niezwiązana z otrzymaniem trafienia:
a) Zawodnik może utracić punkt na skutek niezgodnego z regulaminem zachowania - decyzją głównego sędziego w danej walce,
b) Ponadto punkt za trafienie jest przyznawany zawodnikowi którego przeciwnik opuści pole walki obiema stopami, zarówno przez własne działanie jak i wypchnięcie.

5. Dodatkowe zasady obowiązujące podczas walki

1) Dozwolone jest
a) skracanie dystansu, zmiana stron, itp.
b) chwyty, zwarcia, odepchnięcia, rozbrojenia
c) uderzenia ręką nieuzbrojoną, a także głowicą broni

W przypadku wyjątkowo brutalnego zachowania sędziowie mogą ukarać zawodnika częściową lub całkowitą dyskwalifikacją lub utratą punktów (liczonych jako otrzymanie trafienia)

2) Niedozwolone jest
a) chwytanie klingi przeciwnika
b) kopanie – w jakiejkolwiek formie
c) w wypadku szabli i miecza - odsuwanie klingi przeciwnika dłonią nieuzbrojoną
d) dźwignie, rzuty
e) opuszczanie wyznaczonego pola walki
f) rzucanie bronią

IV. Broń i ochraniacze.

Ogólne postanowienia

W turnieju obowiązują typy broni i ochraniacze w typie wskazanym przez organizatora. Wyjściową bronią turniejową będzie ta dostarczona przez organizatora. Dozwolone jest korzystanie z innym kompatybilnego sprzętu (wyszczególnionego poniżej), jeśli obydwaj zawodnicy dysponują nim, zgodzą się z niego korzystać i będzie on spełniał warunki bezpieczeństwa. W wypadku sprzętu zamiennego ostateczna decyzja należy do sędziów i organizatora.

Broń turniejowa

Poniżej zamieszczane są typy broni dozwolone w danym turnieju. Po nazwie turnieju podana jest wyjściowa broń która będzie w nim używana (zapewniana przez organizatora) z wariantami opcjonalnymi w nawiasie.

Turnieje:
1) Mieczowy - Rudis sparingowy (feder lub miecz z tworzyw sztucznych projektu Fechtschule Gdańsk „MP”)
2) Szablowy - palcat drewniany zgodny ze standardem Akademi Broni i GSH Lorica (szabla husarska, palcat bambusowy projektu Wolnej Kompani Sarmackiej, szabla huttonówka lub kompatybilne)
3) Szpadowy - floret (klinga nr.5)(szpada dworska, sportowa (klinga nr.5), szpady firmy hanwei lub kompatybilne)
4) Rapier - rapier i lewak treningowy zgodny ze standardem Akademi Broni (rapier i lewak sieczno-kolny)

Warianty opcjonalne nie są zapewniane przez organizatora, ale egzemplarze będące prywatną własnością zawodników będą dopuszczone do użytku, o ile spełniają warunki bezpieczeństwa.

Ochraniacze.

Poniżej zamieszczane są wymagane podstawowe ochraniacze wymagane w walce wyjściową bronią turniejową. Poniżej (wersja zalecana) podane są ochraniacze opcjonalne, zalecane - oznaczone symbolem (Z) oraz wymagane przy cięższej broni opcjonalnej – oznaczone symbolem (W)

Turniej mieczowy:
Wersja podstawowa - maska szermiercza (szablowa), komplet karwaszy na obydwa przedramiona, kurtka ochronna z rękawami (przeszywanica), wzmocnione rękawice z protektorami (np. hokejowe) i nakolanniki.
Wersja zalecana: W wypadku federów - maska szermiercza (szablowa), naramienniki hokejowe (Z), plastron skórzany nałożony na kurtkę (W)

Turniej szablowy:
a) Wersja podstawowa - maska szermiercza, karwasz na rękę prowadzącą broń, z ochroną barków, rękawice.
b) Wersja zalecana – W wypadku szabli husarskiej i huttonowki - maska szermiercza (szablowa)(W), kurtka ochronna z rękawami(W), plastron skórzany (lub inny) nałożony na kurtkę (W), komplet karwaszy na obydwa przedramiona(Z), wzmocnione rękawice z protektorami (np. hokejowe) (W)

Turniej szpadowy:
a) Wersja podstawowa – maska szermiercza, plastron, rękawice
b) W wypadku szpad dworskich i firmy hanwei - kurtka ochronna z rękawami(W), plastron na kurtce (Z) i komplet nakolanników (Z)

Turniej rapierowy:
a) Wersja podstawowa - maska szermiercza, kurtka ochronna z rękawami, rękawice
b) Wersja zalecana: W wypadku rapierów sieczno-kolnych - maska szermiercza (szablowa lub 3-broniowa)(W), kurtka ochronna z rękawami(W), plastron skórzany (lub inny) nałożony na kurtkę (Z), komplet karwaszy na obydwa przedramiona(Z), wzmocnione rękawice z protektorami (np. hokejowe) (W)

Ponadto w każdym turnieju zalecane jest korzystanie z ochrony krocza (suspensorium) przez mężczyzn oraz plastikowego ochraniacza piersi dla kobiet.

W wypadku pytań o dopuszczenie innych typów broni lub ochraniaczy należy kontaktować się z organizatorem.



Sędziowie i organizator

Każdą walkę będzie sędziowana przez trzy osoby. Jedna z nich to sędzia główny, pozostałe będą nazywane sędziami liniowymi. Do obowiązków sędziów należy ostateczne rozstrzyganie o trafieniach, czuwanie nad przebiegiem walki (czas, porządek, kolejność), zatrzymywanie i wznawianie walki. Do sędziów liniowych należy obserwowanie trafień. Walkę przerywa sędzia decydując o tym sam lub na znak (podniesienie ręki) sędziego liniowego. W przypadku wątpliwości lub sytuacji spornych sędzia główny rozstrzyga o przyznaniu punktu.

Zawodnicy mogą odwołać się od decyzji sędziego głównego do organizatora. Wymagana jest na to zgoda przynajmniej jednego z sędziów liniowych. Wszelkie inne nieprawidłowości w przebiegu zawodów powinny być zgłaszane do organizatora.

Sędziowie główni będą wyznaczani przez organizatora m.in spośród uczestników, ale tak żeby podczas walk nie zachodził konflikt interesów.

Organizator to jedna osoba, która czuwa nad przebiegiem zawodów, rozstrzyga kwestie sporne, decyduje o ewentualnych zmianach w przebiegu zawodów.


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Schirru dnia Śro 0:34, 15 Lut 2012, w całości zmieniany 6 razy
Zobacz profil autora
Schirru
Administrator
Administrator


Dołączył: 22 Lut 2009
Posty: 800
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Piotrkow Trybunalski

Oświadczenie to (podobnie jak regulamin), będzie musiał podpisać każdy zawodnik, który będzie chciał wziąć udział w turnieju.

Treść oświadczenia jest oparta na podobnych oświadczeniach stosowanych podczas uczestnictwa w zajęciach i turniejach SSP Akademia Broni i SF Aramis



Oświadczam, że:
1. Mój stan zdrowia pozwala mi na uprawianie sportów walki i nie istnieją żadne wiadome mi przeciwwskazania medyczne do trenowania walki bronią białą oraz uprawiania sportu i uczestnictwa w zawodach.
2. Zdaję sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie ze sobą uprawianie sportów walki. Jestem świadomy(a), że mimo zachowania wszelkich zasad bezpieczeństwa, mogę podczas sparingu lub turnieju walki bronią biała ulec nieszczęśliwemu wypadkowi lub doznać uszkodzenia ciała, z winy własnej lub innych osób uczestniczących w w/wym. treningach.
3. Walkę bronią białą uprawiam z własnej, nieprzymuszonej woli, i wyłącznie na własną odpowiedzialność. Oświadczam, iż w razie wypadku, w szczególności skutkującego uszkodzeniem ciała lub rozstrojem zdrowia, który zaistniał:
a) na skutek mojej nieostrożności, niewłaściwego zachowania i nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa walki (w szczególności opisanych w regulaminie)
b) z nieumyślnej winy osób współuczestniczących w treningach, sparingach lub turniejach walki bronią białą
nie będę zgłaszał(a) żadnych roszczeń w stosunku do osób trzecich. W szczególności zrzekam się roszczeń odszkodowawczych za szkodę na mojej osobie, określonych w art. 444 Kodeksu Cywilnego.
4. Zobowiązuje się do dbania podczas treningów, szkoleń, sparingów czy turniejów o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników.

Świadomy regulaminu oraz reguł ostrożności obowiązujących na zawodach zobowiązuję się dbać o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników zawodów. Zapoznałem się z regulaminem zawodów oraz ogólnie przyjętymi zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi przy uprawianiu sportów walki i szermierki historycznej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Regulamin IX turnieju szermierczego u dragonów 25.02.2012
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu